علاقه

هر ساله کلی از دانشجو های جدید الورود بعد از گذشت 2 یا 3 ترم اقدام به تغییر رشته میکنند یا اینکه حتی انصراف میدن. این موضوع ارتباطی با بد بودن یک رشته نداره بلکه به منزله عدم آگاهی اون افراد از اهداف شخصی و علاقه شان است. پس قبل از هر اقدامی، علایق خودتون رو بررسی کنید، حتی اگر فکر میکنید که این مرحله پیش پا افتاده است. اینو بدونید که تمام کسایی که تغییر رشته یا انصراف دادن همین فکر رو میکردن.

 

رشته یا دانشگاه

یک انتخاب رشته خوب هم به رشته تحصیلی اهمیت میده هم به دانشگاه ولی آینده کاری بیشتر از اینکه وابسته به اسم دانشگاه باشه وابسته به رشته تحصیلی شماست. پس اولویت اول رشته است نه دانشگاه چرا که در مقاطع بالاتر میتونید راحتتر به دانشگاه های سطح بالا برسید ولی تغییر رشته امری به مراتب سخت تر هست. همچنین موقع انتخاب رشته شهر هایی رو که میتونید تو اونها تحصیل کنید مشخص کنید. هرچه گستردگی این شهر ها بیشتر باشه، شانس شما هم برای قبولی تو رشته دلخواهتون بیشتر است.

 

ادامه تحصیل

توجه به شرایط ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور یکی از کلیدی ترین نکات جهت انتخاب رشته است. حتما موقع انتخاب رشته به نیازهای داخلی و بین المللی برای ادامه تحصیل توجه کنید زیرا این فرصت برای شما فراهم میشه تا بتونید با فعالیت در رشته خود و انتشار مقالات در ژورنال های داخلی و خارجی شانس خودتون رو برای دریافت کمک هزینه تحصیلی جهت تحصیل در مقاطع بالاتر در خارج از کشور بالا ببرید.

 

آینده شغلی

اهمیت آینده شغلی بر کسی پوشیده نیست. توجه داشته باشید این مسئله به این معنی نیست که که اگر رشته ای در حال حاضر طرفدار زیادی دارد، در آینده هم شغل مناسبی خواهد داشت. حتما حتما قبل از انتخاب رشته نیاز های جامعه داخلی و خارجی رو در نظر بگیرید و سعی کنید پیش بینی درستی از 10 سال آینده داشته باشید تا بتونید بهترین رشته ممکن رو برای خودتون انتخاب کنید.

 

سخن آخر...

صرف وقت کافی مهمترین رکن برای انتخاب رشته صحیح است. حتما با افرادی که در اطرافتون هستند در خصوص رشته های تحصیلیشون صحبت کنید و مزایا و معایب هر رشته رو بررسی کنید. البته در نظر داشته باشید که آدم ها متفاوت براساس تجربیات شخصیشون درباره رشته ها مختلف نظر میدن و الزاما صحبت های آنها وحی منزل نیست.

در آخر هم توجه داشته باشید که هیچ رشته ای نسبت به رشته دیگه راحتتر نیست و این علاقه شما نسبت به اون رشته است که باعث میشه راحتتر سختی های اون رشته رو تحمل کنید.